**** מסעדת סולטן בשפרעם

Sultan

תרשו לי לשתף אתכם לפני הפתיחה של הכתבה בלבטים שהיו לי בהקשר למסעדת "סולטן", אך לפני כן ולשם הגילוי הנאות המסעדה מפרסמת מודעות בעיתון.

אני חושב ודי בטוח (יודע) שאמרו לבעלי המקום שאני מגיע לביקורת (בדיקת פוליגרף לכל עובדי העיתון תתקיים בקרוב). הפינה של אל-זוואק היא לא פרסומית. אם המקום היה מצריך ביקורת שלילית לא הייתי חוסך ותאמינו לי שאני יודע לכתוב וכבר כתבתי על מסעדות "אני לא רואה שום סיבה לחזור למקום".

 עכשיו לסיפור עצמו : בעלים של חנות דגים בת 11 שנים שלפני 6 שנים מחליטים לפתוח מסעדה קטנה ליד, ואשתו שעבדה כאחות במשך 12 שנים בבתי חולים מחליטה לעזוב את התחום, ללכת ללמוד בישול (עדיין לומדת ומתקדמת בדרגות), היא מבשלת ורוקחת מטעמים נפלאים ממה שיש בשוק וממה שבעלה הביא מהים. עכשיו אם זה היה בטוסקנה או בריוויירה הצרפתית זה היה יכול להיות מושא לתוכנית בישול/טיולים טלוויזיונית (ויש כאלה) ומקום לעליה לרגל לחובבי אוכל.

מסעדת "סולטן" הרבה יותר קרובה ונמצאת בשפרעם, המקום מעוצב בפשטות מזמינה וחמימה והתפריט קטן ומתומצת והוא מהמתכונת הידועה של מגוון סלטים 30 ₪ ואז מנה עיקרית. אך ב"סולטן" השוני (ויחי ההבדל הקטן) הוא בזה שהמסעדה מוגדרת ביתית וקטנה והמטבח מסתמך על דגת היום- דבר שמבטיח טריות שלא ניתן לערער עליה- כל הסלטים נעשים בכמויות קטנות מהירקות העונתיים שקיימים בשוק (טריות,טריות,טריות), תוסיפו לכל זה יד מיומנת ו NIFES (בעלת הבית) וקיבלתם אוכל ביתי שעשוי מתוך אהבה. אין יותר טעים מזה.

קחו למשל חומוס שהיה מתובל בדיוק כה רב עד שיכולת להבחין בין כל המרכיבים אך באותו זמן גם ליהנות ממנו כיצירה הרמונית שמשלבת בין כל הטעמים בצורה מושלמת. טחינה לבנה ואוורירית ומלאת טעם, סלט עגבניות ופלפלים חריפים שהיו בדיוק במידה שאיזנה בין חריפות הפלפלים למתיקות העגבניות ולחמיצות הלימון וקטיפתיות של שמן הזית. חתיכות חצילים שטוגנו עד להזהבה ואז תובלו בלימון מלח ופלפל ותו לא. זה כל מה שהם היו צריכים.

סלט טונה, סלט ג'רג'יר וסלט ערבי היו גם הם חגיגה של טריות ושל דיוק בתיבול ונהניתי לעבור בין סלט לסלט כשבין לבין לגמתי מכוסית ערק "ג'באלנה" שהייתה על חשבון בעל הבית. סלט טורקי וסלט תירס היו גם טובים מאוד (טריים ומתובלים בצורה טובה) אך פחות התחברתי אליהם-עניין של טעם אישי.

בהמשך הוגש לי לשולחן כחלק ממנות ביניים צלחת של סרדינים כבושים (תוצרת בית כמובן) שהיו מעולים ושמרו על מרקם מוצק, ומעט לימון סחוט איזן את מליחותם והם היו למעדן (ביקשתי לקנות צנצנת קטנה של הסרדינים הכבושים הביתה ונעניתי בשמחה ולבסוף גם לא הסכימו לקבל כסף בעבור הסרדינים). טאג'ן דגים היה גם הוא מעדן ומתיקות הבצל המטוגן עם חמיצות הטחינה וחתיכות הדג שטוגנו ברמה המתבקשת (חתיכות הדג לא התפוררו ושמרו כל מרקם אחיד) היו לשילוב עשיר וטעים מאוד. אך המנה הכי טעימה ומופלאה בעיני הייתה שלושה שרימפסים גדולים שצופו בפירורי פיסטוק חלבי ואז טוגנו בשמן עמוק עד שהפיסטוקים היו פריכים והשרימפסים היו נימוחים (שרימפס שמטוגן מעבר למידה הופך להיות בעל מרקם לעיס כמו גומי) מעט לימון טרי שסחטתי הביא את המנה לגבהים חדשים. פשוט הברקה. אגב יש למנה הזאת סיפור מאוד מעניין שכולל את הבעלים של קפה נחלה, ופיסטוק חלבי ממדינה רחוקה. תבקשו שייספרו לכם את סיפור המנה ובמיוחד על המקור של הפיסטוקים !

לעיקרית ולפי המלצת בעל המקום קיבלתי דג מקומי ממשפחת הלוקוסים אך לא לוקוס לבן- שאותו אני לא אוכל בגלל שהדג הזה נמצא בסכנת הכחדה- עיקרון אישי שלי שאני חושב שכולם צריכים לאמץ אותו (תקף לכל בעל חיים בסכנת הכחדה אך על זה בכתבה אחרת). הדג טוגן כך שהיה זהוב ופריך מבחוץ ובשרו היה לבן ומלא טעם מבפנים. הדג פורק לחלוטין בעזרת ידי (השיטה האולטימטיבית לאכילת דג שלם-ראו תמונה של לפני ואחרי), והוא היה לתענוג צרוף.

מסעדת "סולטן" היא מסעדה ביתית במלוא מובן המילה : האבא הוא הקניין של הדגים, האימא היא הטבחית, הבן הבכור היה המלצר והילדים האחרים חזרו מבית הספר עם התיקים על הגב ושמעתי אותם מספרים להורים על היום שהיה להם בבית הספר. הדבר הזה פשוט גרם לי לחייך ולהרגיש נינוח לחלוטין. המוצרים וחומרי הגלם הם הטריים שבטריים ויד מיומנת מטפלת בהם בהרבה תשומת לב.

 התלבטתי המון לגבי הניקוד (בין 3 ל 4 כוכבים) חשבתי לתת 3 כוכבים "דווקא" בשביל להראות שפינת "אל-זוואק" לא מושפעת……..אך הסיפור שלהם, החוויה, האוכל, המחיר הסביר מאוד וההרגשה שבה יצאתי מהמקום שכנעה אותי לתת את הנקודה הנוספת. אני יודע שהתכוננו לבואי אך רמת הביצוע של מה שעשו היא לא במיוחד עבורי אלא מה שהם יודעים לעשות (טבח שלא יודע לבשל טעים לא יהפוך לכזה שיודע לבשל טעים אם הוא ידע שמגיע מבקר).

 חשבתי לסגור את הכתבה במשפט מחץ כמו "יצאתי בהרגשה כאילו שאני סולטן ממסעדת סולטן". זה נשמע מתבקש נכון? ממש לא, קיטשי !!!!!!!!

 ב"סולטן" הרגשתי כמו בן משפחה.

* * * *

רח' דאהוד סולימאן תלחמי שפרעם (ליד קופת חולים מאוחדת) 04-9862593

 אווירה:              חמה ונינוחה

רמת ווליום:         מוזיקת רקע בווליום נמוך

מנות מומלצות: השלל היומי

תפריט יין:         מגוון מצומצם- לכו על עראק

רמת מחירים:    50 – 100₪ לסועד

שעות:               ב'-ש' 12:00 – 24:00

הזמנות:            עדיף בסופי שבוע

דרכי תשלום:     מזומן ואשראי

גישה לנכים:       קיימת

פוסט זה פורסם בקטגוריה דגים, מטבח ערבי מסורתי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה